четвер, 26 листопада 2015 р.

Година спілкування

Інтерактивна гра  «Бажаю, можу, треба!»
(соціалізація в суспільстві)
Мета: Ознайомити учнів з життєвим способом вибору професій.
Інформувати їх про якості, властиві людям тих або інших професій.
Допомогти у визначенні своїх інтересів і здібностей.
Складові  гри:
Конкурс - гра: «Калейдоскоп професій».
Гра: «Сама – сама».
Вивчення життєвого методу вибору професії.
Виявлення і перерахування професійних якостей.
Устаткування: 
·       комп’ютер; 
·       інтерактивна дошка;                             
·       стенди класифікацій професій;
·       тестові бланки.
Учасники : педагоги, психолог, батьки, представник центру зайнятості, колишні випускники, учні.
Педагог: Кажуть, що вибір професії – це друге народження людини  Хлопці та дівчата, які закінчують школу, стоять перед вибором свого подальшого життєвого шляху. Як зробити правильний вибір, куди і на кого йти вчитися далі? Адже на даний час існує багато різноманітних професій. Як зорієнтуватися в цьому безмежному морі, вибрати серед них ту, яка допомогла б успішно розпочати самостійну трудову діяльність, а значить і життєвий шлях? Саме цьому й буде присвячена гра.
Психолог:  Вибір професії до душі – складне і відповідальне завдання. Від того, наскільки вірно ви оберете свій життєвий шлях, залежить, яке місце в суспільстві ви будете займати. Своє майбутнє ми визначаємо задовго до останнього шкільного дзвінка. Радимося з батьками, вчителями, знайомими, сперечаємося з друзями. Вивчаємо довідники, намагаємося все врахувати, дізнатися якомога більше про майбутню професію... Але звідкіля тоді беруться молоді люди, для яких обрана професія стає нецікавою і тимчасовою?
Представник центру зайнятості: Правильна відповідь на питання “Ким бути?” допоможе вам знайти свій професійний шлях, мати задоволення від праці та приносити користь людям і країні, в якій ви живете.  
На даний час існує багато різноманітних професій. 
Як же все-таки зорієнтуватися у цьому багатотисячному розмаїтті професій і спеціальностей? Допомогти в цьому може кваліфікація професій, побудована за певними ознаками.
Педагог: Пройде зовсім небагато часу, і вам доведеться вибирати свій шлях у житті. І шлях цей почнеться з перехрестя, від якого розходяться не 3, як в казці, а 50 тис. доріг - саме стільки зараз існує професії. І дуже важливо не помилитися у виборі шляху.
Адже від цього вибору залежить дуже багато чого: і матеріальний достаток, і коло спілкування, і інтереси, і щастя в житті. Недарма кажуть, що, вибираючи професію, людина вибирає свою долю. Що ж таке професія? На дошці написані 4 слова, які мають відношення до професійної діяльності людини: професія, спеціальність, кваліфікація, посада.
Як би ви пояснили відмінність між цими словами?
(Діти дають відповіді)
Підіб'ємо підсумки. Я дам короткі визначення цих понять, а ви подивіться, наскільки ви опинилися близькі до істини. (Визначення понять висвітлюються на інтерактивній дошці)
Професія - це трудова діяльність людини, яка дає йому кошти для існування і розвитку.
Спеціальність - вид занять в рамках однієї професії.
Кваліфікація - це рівень професійної майстерності.
Посада - це місце, займане людиною в організації.
Як бачимо, багато хто з вас дали правильні тлумачення всіх цих слів. Всі ці слова разом містять професійну характеристику людини.
Пропоную  провести ігрову розминку.
Вам треба розділитися на дві команди.  (Ділення на команди підвищує активність учнів)
Ігрова розминка
Гра перша "Кадейдоскоп професій»: на інтерактивній дошці написані букви: Д, Р, Ф, П.  Треба пригадати та записати професії або спеціальності, що починаються на ці букви.
Чия команда це зробить краще?

К
         Р
Ф      
П
Контролер
Розвідник
Фрезерувальник
Провідник
Кіноартист
Рибалка
Фотограф
Пілот
Кранівник
Редактор
Фігурист
Пожежний
Кочегар
Рентгенолог
Фармацевт
Поліцейський
Кіномеханік
Радист
Фтизіатр
Полярник  
Космонавт
Репортер
Фотомодель
Прикордонник
Кабельник
Радіоведучий
Фокусник
Покрівельник     
Кутюрье

Фотокореспондент
Піротехнік
Кухар


Пічник
Кондитер  


Парашутист
Каменяр    


Пекар
Кравець



Кондуктор




А зараз прошу підкреслити саме професії, а не спеціальності і посади.
Молодці! Скільки їх у нас вийшло?А чи знаєте ви, скільки їх всього?   У "Міжнародному стандарті класифікації професій" (є, виявляється, і такий документ) описано 9333 професії.  Ми назвали лише 3-5 %. Які ж вибирати, якщо толком не знаєш з чого? Звідки можна почерпнути інформацію? З самих різних джерел, ось лише деякі з них:   спеціальні книги, присвячені опису світу професій; засоби масової інформації (телебачення, Інтернет, газети і журнали). Завжди можна поспілкуватися з випускниками нашої школи, які досягли великого кар'єрного зростання.  Сьогодні з вами поділиться своїм Успіхом деякі з них.
Експрес-інтервю з колишніми випускниками (проводить учень-старшокласник).
Метод «Мікрофон».
Питання:
- Як Ви обирали професію? 
- Ви займаєтеся улюбленою справою? 
- Якими якостями повинна володіти людина  Вашої професії? 
- Поділіться досвідом роботи, розкрийте секрет УСПІХУ. 
- Ваші плани на майбутнє?
  Для того, щоб аргументувати думку у виразній і стислій формі, переконати інших, я пропоную застосувати метод ПРЕС (PRES).  
Я нагадую вам етапи методу ПРЕС:
1) Я вважаю, …
2) Тому, що
3) Наприклад
4) Тому,…
Отже, захист професій.
Випускник: (Моя майбутня професія - програміст):
Я вважаю, що комп’ютер грає дуже важливу роль в житті сучасної людини, тому що на зміну індустріальному суспільству приходить суспільство інформаційне. Наприклад: електронне листуваня, музика, кіно і книжки – все це переселяється в одне універсальне – у комп’ютер. Тому професія програміст перспективна, творча, «точна», цікава.
Випускник : (Моя майбутня професія - перукар):
Я вважаю, що гарна зачіска є окрасою людини і відображає її характер, тому що вона допомагає створити людині свій імідж та стиль. Наприклад: навчившись мистецтву макіяжу і секретам догляду за волоссям, ваш вигляд стане вашим помічником. Тому, завдяки навичкам, ви можете засвоїти перукарські секрети.
Випускник: (Моя майбутня професія - будівельник):
Я вважаю, що кожна сімя має мати своє окреме житло, тому що життя повиннО бути комфортним та спокійним. Наприклад: важко жити багатьом в одній кімнаті. Тому, моя професія актуальна і роботи вистачить завжди.
Друга гра: "САМА-САМА " (проводить колишній випускник).
А тепер ви відповісте на питання з елементами гумору. 
Назвіть професії: 
- Найзеленіша (садівник, лісник, квітникар-декоратор ...)
- найсолодша (кондитер, продавець в кондитерському відділі ...)
- Сама грошова (банкір, професійні тенісисти, боксери, модель...)
- найволохатіша (перукар...)
- Сама дитяча (вихователь, педіатр, вчитель...)
- найсмішніша (клоун, пародист...)
Слово педагога.  
Граючи, ми пригадали безліч всіляких професій і спеціальностей. 
 Групова гра «Найпотрібніші професії» (проводить представник Центру зайнятості).
Діти, як ви думаєте, що буде, якщо всі ковбасні заводи світу раптом потроять випуск продукції, і всі магазини будуть забиті ковбасою та сосисками?
(Варіанти відповідей: Ці продукти дуже важко продати, вони почнуть псуватися, пропадуть, а значить, пропаде чиясь праця, гроші, прибуток ...)
Так само і на ринку праці. Якщо якихось фахівців випускають більше, ніж потрібно, вони не можуть знайти роботу, настає безробіття. Професія, спеціальність, кваліфікація - це те, що продає людина на ринку праці. Час від часу одні професії та спеціальності стають дуже потрібними, затребуваними, інші втрачають свої позиції, а треті взагалі йдуть в минуле. Пропоную вам скласти списки таких професій. Для цього розділимося на групи.
Перша група буде складати список «Наймодніші професії».
Друга група - «Самі забуті професії»
Третя група - «Професії, які завжди потрібні»
Четверта група - «Найвідважніші професії»
Списки професій, які у нас вийшли:
Наймодніші: юрист, економіст, менеджер, топ-модель, телеведучий, журналіст, програміст, автослюсар, нафтовик, пластичний хірург, президент.
Самі забуті: конюх, камердинер, ключник, лимар, сажотрус, бондар, ямщик і т.д.
Професії, які завжди потрібні: лікар, учитель, двірник, будівельник, водій, перукар, міліціонер, пекар, хлібороб, кухар, слюсар-сантехнік і т. д
Найвідважніші: пожежник, каскадер, льотчик-випробувач, космонавт, рятувальник, сапер, шахтар.
Звичайно, ми тут перелічили не всі професії. Їх у світі, як я вже говорила, близько 50 000. Але, вибираючи собі спеціальність, ми орієнтуємося не на весь світ, а на те суспільство, яке нас оточує, на країну, в якій живемо.

Психолог: Гра  «Звали, звуть, зватимуть...»
Учні розташовуються по класу і всі по черзі, починаючи з ведучого, вимовляють: «Коли я був зовсім маленький, мене звали Вовочка, зараз в школі мене звуть Володя, а коли я виросту, мене зватимуть Володимир Миколайович».   
Для багатьох дітей їх ім'я і по батькові, вимовлені вголос, звучать незвично, але при цьому вони підвищують пошану дитяти до себе і батькам, дають орієнтир на майбутнє, на дорослішання.
Висновок: Нам хочеться щоб до нас відносилися шанобливо, називали нас ласкаво по імені, але для цього треба і самим розуміти людей, відчувати їх настрій, старатися нікого не ображати. 
Проблемна ситуация «Чий це вибір?»
Психолог: Один вчений, який написав книгу про вибір професії, багато років пропрацював у школі і завжди цікавився подальшою долею своїх учнів. При зустрічі він задавав їм незмінне питання: «Чи задоволений ти обраною професією?» І отримував гнітючу відповідь: (!) Приблизно кожен третій помилився у своєму виборі, і кожен зізнавався, що не зовсім задоволений, і якщо б починати спочатку, то, напевно, пішов би іншою стежкою. Чому ж так багато молодих людей помиляється у своєму виборі? Як ви вважаєте?
Відповіді дітей:
- «Тиснуть батьки»
- Ідуть за модою
- Нічого не знають про професію, яку обрали
- Вибирають «за компанію»
- Не мають здібностей і нахилів до цієї професії.
- Наслідують героям кіно і телесеріалів.
Представник центру зайнятості: Але як же тоді правильно вибрати професію?
Скажіть, будь ласка, що буде, якщо довжину нашої кімнати помножити на ширину? (Площа класної кімнати)
А що вийде, якщо скласти три слова, які винесені в тему сьогоднішньої гри: «хочу», «можу», «треба»?
Я відкрию вам секрет: вийде правильний вибір професії. Фахівці з профорієнтації встановили, що правильним може бути тільки усвідомлений вибір професії.
Як пояснити цю формулу? У ній всього три величини:
- Хочу - це все, що мені подобається, до чого лежить душа.
- Можу - це все, що мені під силу, за здібностями.
-Треба - це все, що потрібно для суспільства, країни.
Разом виходить формула усвідомленого вибору професії.
При виборі професії існує безліч нюансів. Можна застосувати цілу науковорозроблену систему, що складається з декількох способів пошуку.
Сьогодні ми з вами познайомимося з деякими з них.                                              Основна масса випускників швидше за все вибере буденнішу професію.  
Так що впливає на наш вибір?
Як ми вже говорили, існує багато підходів до вибору професії, але ми з вами сьогодні скористаємося найприйнятнішим для нас – життєвим. 
Само слово життєвий говорить за себе. Це не науковий специфічний підхід, а те, чим люди керуються в повсякденному житті, виходячи з існуючих обставин, свого досвіду і можливостей. 
Отже, що ж ми повинні враховувати при виборі професії ? 
 - Потрібністю на ринку праці;
 - Прибутковістю.
 - Вимоги до розумових і фізичних здібностей, здоров'я (космонавт, водолаз).
 - Нервово-емоційна напруженість (міліціонер, вчитель, МНС, шахтар). 
 - Можливість проявити творчість (художник, поет, танцюрист, дизайнер, перукар, кравець).
 - Спілкування в праці (робота в колективі або індивідуальна робота).
 - Можливість кар'єрного зростання (важливо або не важливо). 
У нашому регіоні велику роль грає пункт: “попит на ринку праці”.  Ось саме тому, ви і не мрієте стати полярниками і балетмейстерами, а вибираєте більш знайомі вам професії.  Положення можна змінити, якщо мати мрію, бажання прагнути до поставленої мети, при цьому володіти потрібними якостями, здібностями, причому – безперечними.
Висновок
Педагог:  І останнім етапом нашої гри стане ваш власний висновок-висловлювання. Я кожному роздам листочки, які ви повинні заповнити.
Аналіз рефлексії заняття.  
Сьогодні на занятті :
Я навчився.......................
Було цікаво.....................
Було важко.....................
Змусило замислитися.......
Педагог:  Отже, ви отримали інформацію про світ професій, вивчили формулу правильного вибору професії.
Найголовніше, слід  пам'ятати,  що остаточний вибір лише за вами, бо обираючи професію, ви обираєте  власну долю.
Немає професій поганих і хороших, бувають погані і хороші працівники.

 Бажаємо всім вам успіхів!

Немає коментарів:

Дописати коментар