суботу, 5 грудня 2015 р.

Урок-узагальнення у 8 класі

«НАЦІОНАЛЬНО-ВИЗВОЛЬНА ВІЙНА УКРАЇНСЬКОГО         НАРОДУ СЕРЕДИНИ XVII ст. ВІДРОДЖЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ ДЕРЖАВИ»
                                                                                                                            Варіант І
I рівень
1.   Назвіть кілька подій, дат, історичних осіб або один-два історико-географічних об'єкти, пов'язані з даною темою.
2.   Про яку історичну подію йдеться?
«Битва почалася, коли розсіявся густий туман. Під вогнем польської артилерії хан відвів більшість татар за пагорб. Козаки і татарські загони відбили атаку поляків, і самі перейшли в наступ. Однак під натиском переважаючих сил супротивника стали відступати. Тим часом хан не діяв, спостерігаючи за битвою з пагорба. Коли поляки вистрілили з гармати в напрямку Іслам-Гирея, він зі своїм військом кинувся навтьоки. Хмельницький вночі помчався за Іслам-Гиреєм, щоб умовити його повернутися назад. Однак хан не бажав повертатися на місце битви. Він став відступати на південь, силою утримуючи при собі Хмельницького. Іслам-Гирей відпустив гетьмана тільки через кілька днів, коли українці програли битву». Мова йдеться...
3.           Зборівський мир був укладений пізніше від Білоцерківської угоди.

II рівень
1.           Підкресліть правильну відповідь.
Після перемоги Б. Хмельницького в битві під Корсунем козацьке повстання:
а)  вступило в стадію загальнонародної війни за національне звільнення;
б) набуло характеру боротьби за козацькі станові права;
в) почало згортатися.

2.   Гетьманська держава — це....
3.   Розставте події у хронологічному порядку:
а)         Вілінське перемир'я;
б)        битва під Зборовом;
в)        битва під Батогом;
г)         Березневі статті.

III рівень
1.     У своєму універсалі до народу гетьман Б. Хмельницький писав:
«Нас, чуйних і живих, вважають дикими й неспокійними, відважних і добре заслужених, назвали нас бунтівниками... відомо цілому світу, що польське військо знищує козацьке і селянське добро, безчестить їхніх дружин і дітей. Усім накладають невільничі послуги,... панські роботи... Усі вважають, аби знищити козацький рід...».
Виходячи з наведеного уривку, назвіть причини Національно-визвольної війни під проводом Б. Хмельницького.
2.    Заповніть таблицю «Українська гетьманська держава Б.Хмельницького».
Територія та  адміністратив
Система органів влади й управління
Збройні сили
Судочинство і судоустрій
Фінансова система






3.   У чому полягає основний зміст Березневих статей?

IV рівень
1.    Доведіть, що Переяславський договір 1654 р. не був «примхою волі гетьмана» чи «незаконнонародженим дитям інтриги купки старшини», як це стверджують деякі дослідники.
2.    Як ви вважаєте, чому Б. Хмельницький домагався укладення воєнно-політичного союзу з Іслам-Гиреєм?
3.           Якби вам запропонували написати статтю «Славні сторінки Національно-визвольної війни українського народу проти Речі Посполитої під проводом Б.Хмельницького», про що б ви обов'язково написали і чому?

Варіант II


І рівень
1.   Назвіть кілька подій, дат, історичних осіб або один-два історико-географічних об'єкти, пов'язані з даною темою.
2.   Про яку історичну подію йдеться?
«Під дзвони церков і гарматний салют Хмельницький з тріумфом в'їхав у місто через Золоті ворота — символ державної величі давньоруських часів. Його, а також козаків з невимовною радістю зустрічали тисячі городян, урочисто вітало православне духівництво на чолі з єрусалимським патріархом Паїсієм і київським митрополитом Сильвестром Косовим. Студенти прославляли Хмельницького «яко Мойсея, рятівника, визволителя народу з лядської неволі, добрим знаком названого Богданом — від Богом даний». Мова йдеться ....
3.           Переяславська рада сталася раніше за битву під Берестечком.

II рівень
1.Підкресліть правильну відповідь.
Початок Національно-визвольної війни пов'язаний з:
а)         прибуттям на Запоріжжя на початку січня 1648 р. Б.Хмельницького;
б)        оволодінням Б. Хмельницьким на початку лютого 1648р. Запорозькою Січчю;
в)        битвою під Жовтими Водами (29 квітня - 16 травня 1648 р.)

2.   Військо Запорізьке - це... .

3.   Співвіднесіть посаду та повноваження:
1)                 генеральний писар;
а) відав артилерію і військовим постачанням;
2)                 генеральний обозний;
б) охоронець гетьманського бунчука та ад'ютант;
3)                 наказний отаман;
в) керував Генеральною військовою канцелярією;
4)                 генеральний бунчужний;
г) командував військом;
5)                 генеральні осавули.
д) виконували обов'язки гетьманських ад'ютантів насамперед у військовій сфері.


III рівень
1. Установіть причинно-наслідковий зв'язок.
Національно-визвольна війна— українсько-московський договір 1654 р.

2.    Виберіть твердження, з яким ви згодні. Поясніть свій вибір.
Боротьба українського народу в середині XVII ст. була:
а)  національно-визвольним повстанням;
б)  національно-визвольною війною;
в)  національно-визвольною революцією.

IV рівень
Простежте еволюцію поглядів Б. Хмельницького на процес державної розбудови в ході Національно-визвольної війни українського народу. Зробіть висновки.


Немає коментарів:

Дописати коментар