середа, 2 грудня 2015 р.
Методичні рекомендації з історії
У 2015/2016 навчальному році одночасно будуть чинними дві програми для
учнів 5 класів: «Історія України. Вступ до історії» (К.: Перун, 2005) та «Історія
України (Вступ до історії) (К.: Видавничий дім «Освіта», 2013). Відповідно
вчителі, які працюватимуть за програмою 2005 р., можуть користуватись підручниками, що вийшли друком у 2010 році. Учителі, які оберуть програму 2013
р., – підручниками, що вийшли друком у 2013 році.
Чинною для учнів 6 класів є програма «Інтегрований курс («Всесвітня історія.
Історія України», (К.: Видавничий дім «Освіта». 2013), а для учнів 7 класів -
оновлена програма. Учні 8 - 9 класів навчатимуться за програмою «Історія
України. Всесвітня історія. 5–9 класи» (К., Перун, 2005).
Вищеназвані програми розміщені на офіційному web-cайті Міністерства
освіти і науки України за таким покликанням:
http://old.mon.gov.ua/img/zstored/files/%D0%A7%D0%B8%D0%BD%D0%BD%
D0%B0%20%D0%9F%D0%A0%D0%9E%D0%93%D0%A0%D0%90%D0%9C%D0%9
0%202015%202016.docx.
Для 10-11 класів використовуються програми зі змінами, внесеними у 2014
році та розміщеними на сайті Міністерства. Академічний рівень та рівень стандарту:
програми «Історія України. 10-11 класи» (52 години на рік, 1,5 години на тиждень);
для класів історичного профілю: програми «Історія України. 10-11 класи» (140
годин на рік, 4 години на тиждень).
Для вивчення всесвітньої історії чинними є програми «Всесвітня історія.
10 - 11 класи (рівень стандарту/академічний рівень)». Програма розрахована на 35
годин на рік (1 година на тиждень). Для класів історичного профілю чинною є
програма зі всесвітньої історії, що розрахована на 3 тижневі години (105 годин на
рік) (К.: Поліграфкнига, 2010).
Програми розміщені на офіційному web-cайті Міністерства освіти і науки
України за таким покликанням:
http://old.mon.gov.ua/img/zstored/files/ist_ukr_st%20%D1%80_%D0%B2%D0%B5%D0
%BD%D1%8C%20%D1%81%D1%82%D0
%B0%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D1%80%D1%82%D1%83%2010-11.doc
У новій редакції програми з історії України для 7 класу змінено назви
розділів. Так розділ І. «Виникнення та становлення Київської Русі» змінено на
«Виникнення та становлення Русі-України». Відповідно по тексту термін «Київська
Русь» замінено на «Русь-Україна». Також зазнали змін назви і текст ІІ і ІІІ розділів.
У програмі зі всесвітньої історії для 7 класу збережено основні структурні
одиниці програми 2013 року: вступні (2 – повтор і вступ), практичні заняття,
узагальнення. Натомість вилучено оглядові уроки. За рахунок змісту скорочено тему «Середньовічне місто»: з двох уроків – до одного, тему «Монгольська навала
на Русь. Новгородська боярська республіка. Московська держава. Іван ІІІ» з двох
уроків – до одного. Теми «Розвиток техніки та повсякденне життя людини у середні
віки», «Житло, одяг, сім’я» – об’єднано зі спорідненими темами.
Змінено теми окремих практичних занять: тему «Походи вікінгів та їх
завоювання» – на «Наслідки Хрестових походів»; тему «Християнські храми у
житті середньовічних європейців» – на «Середньовічні школи та університети.
Життя середньовічного студента».
Окремі уроки перенесено в інші теми, зокрема переструктуровано такі уроки:
«Франція у ХІ – ХV ст. Філіп ІV Красивий. Столітня війна. І Англія в ХІ – ХV ст.
Вільгельм I Завойовник. Генріх ІІ Плантагенет. «Велика хартія вольностей». Війна
троянд»; «Священна Римська імперія, Італія, Іспанія у Середні віки»; «Китай часів
династії Тан. Завоювання Китаю монголами. Династія Мін. Досягнення китайської культури»; «Індія. Касти. Індуїзм. Делійський султанат. Досягнення індійської
культури».
У процесі планування уроків під час викладання історії України та всесвітньої
історії в 7 класах варто звернути увагу на те, що за чинною програмою у деяких
темах подається нова послідовність вивчення навчального матеріалу та
застосовується проблемно-тематичний принцип його побудови. Вчителю необхідно
надавати учням можливість дізнаватися більше про історичні факти, що визначають
епоху, є основними, найсуттєвішими та створюють узагальнену картину минулого,
формувати в них розуміння історичної хронології, причинно-наслідкових зв’язків,
розуміння руху суспільства та історичного прогресу.
Важливим є використання в навчанні учнів картографічних посібників:
атласів, контурних карт, настінних карт. Вони допомагають продемонструвати
динаміку історичних подій, встановити зв’язок між географічним середовищем та
місцем тієї чи іншої історичної події.
Велику роль відіграє позакласна робота, зокрема пошукова й краєзнавча.
Перевагою при вивченні місцевої історії є можливість побачити в реальній, а не у
відтвореній формі факти, що її ілюструють. Робота в музеях, проведення
дослідницької роботи на місцевому матеріалі допоможе навчити учнів навичкам та
методиці ідентифікації залишків минулого, аналізу, тлумаченню та визначенню їх
місця у більш широкому історичному контексті.
Підписатися на:
Дописати коментарі (Atom)
Немає коментарів:
Дописати коментар