Особливої актуальності інтерактивні технології набувають,
коли йдеться про учнів 7-9 класів, оскільки з одного боку, це вік коли
розширюється і збагачується сфера діяльності та спілкування, набуває особливого
значення прагнення учнів знайти своє місце в суспільстві, а з іншого боку, як
засвідчують психологи, для цього віку притаманні песимізм, розлад колективних
зв'язків.
Досвід проведених мною уроків у 7-9 класах з використанням
інтерактивних методів свідчать про не аби яке прагнення учнів використовувати
різні форми та методи роботи: «Прес», « Моя позиція», « Мікрофон», « Акваріум»,
« Ажурна пилка», « Два-чотири - всі разом», оргдіалог, «Розумовий штурм»,
«Карусель», «Аукціон», конкурси, вікторини, прес-конференція, інтерв'ю,
семінар, робота в парах, роботи в групах, рольові ігри, дискусії.
У цій роботі я хочу поділитися досвідом найбільше
використовуваних інтерактивних методів у 7-9 класах.
Метод «ПРЕС»
Цей метод навчає дітей висловлювати власну думку,
захищати її. Спочатку учням пояснюється механізм етапів методу і наводиться
приклад його застосування. Коли алгоритм зрозуміють усі, цей метод можна
використовувати на кожному уроці.
Обов'язкові
правила для учнів.
1. Позиція -
висловить свою точку зору, починаючи так: « Я вважаю, що ....»
2. Обґрунтування -
обґрунтуйте причину виникнення думки, починаючи так: «Тому що ...».
3. Приклад -
наведіть факти, приклади, зробіть висновки, починаючи так: «Наприклад...».
4. Висновок -
узагальніть свою думку, зробіть висновки, починаючи так: «Отже, я вважаю...».
Наприклад (Всесвітня історія, 8 клас).
Запитання: «Чому
період із другої половини XV до середини XVII століття увійшов в історію як
епоха Великих географічних відкриттів?»
Відповідь: «Я
вважаю, що період з другої половини XV до середини XVII століття називають
епохою ВЕЛИКИХ ГЕОГРАФІЧНИХ
ВІДКРИТТІВ тому що,
в цей період європейці відкрили невідомі раніше моря і океани, материки, здійснили
навколосвітні подорожі.
Наприклад, 12 жовтня 1492 року Христофор Колумб відкрив
Америку, а в 1498 році Васко да Гамма відкрив шлях до Індії. Отже, я вважаю, що
завдяки відкриттям європейців період із другої половини XV ст. до середини XVII
століття називають епохою Великих географічних відкриттів».
Метод
«АЖУРНА ПИЛКА»
Клас поділяється на 5 груп. Під час роботи учні мають
бути готовими працювати в різних групах. Спершу учень буде працювати в
«домашній» групі, в якій потрібно буде проаналізувати та засвоїти частину
інформації на такому рівні, щоб можна було б чітко та зрозуміло викласти її з
метою навчання інших учнів.
Потім в іншій групі, яка називається «експертною»,
учень виступає в ролі «експерта» із питання, над яким працював у домашній
групі, де буде передавати свою інформацію іншим, а також отримає інформацію від
представників інших груп.
Завдання експертної групи - здійснити обмін інформацією.
В кінці роботи інформація узагальнюється, робляться висновки.
Порядок
роботи в домашніх групах:
1. Кожна група отримує завдання для вивчення.
2. У групі обираються тайм-кіпера (той, що стежить за
часом) та особу, яка ставить запитання.
Порядок
роботи в експертних групах:
1. Коли учні об'єднуються в нові групи, учень стає
експертом з тієї теми, що вивчалася ним у «домашній» групі.
По черзі кожен має за визначений учителем час донести інформацію членам
інших груп і сприйняти нову інформацію.
Повернувшись до «домашніх» груп, учень має поділитися
інформацією про нові знання, що отримав від представників інших груп, після
чого виробляються спільні висновки та рішення.
Наприклад (історія України 7 клас).
Питання.
«Впровадження християнства, як державної релігії».
Завдання
групам:
Група І. Визначити
передумови і причини прийняття християнства в Київській державі.
Група ІІ. Дайте
характеристику першої релігійної реформи Володимира Святославовича і
впровадження ним шестибожія.
Група ІП. З'ясуйте,
чому Володимир надав перевагу християнству серед інших релігій.
Група 4. Опишіть
процес хрещення Русі 988/989 р.
Група 5. Проаналізуйте
історичне значення запровадження християнства в Київській державі.
Після остаточного обговорення питань учні ще раз
уточнюють причини, процес хрещення та його наслідки і історичне значення для
держави. Пов'язують із сьогоденням, яке значення християнство відіграє сьогодні
в Україні. Підбивають підсумок. Розв'язують проблемні завдання.
Метод
«МОЯ ПОЗИЦІЯ»
У класі, на вільному від парт місці, де учні необмежені
рухом позначуємо місця «так», «ні», «не знаю».
Учні опрацьовують певне проблемне питання і займають
«свою» позицію стосовно запитання, заданого вчителем.
Наприклад. (Історія України 9 клас).
Тема: «Національно визвольний рух на
західно-українських землях під час революції 1848-1849 р.р. в Австрійській
імперії».
Учні аналізують в групах перебіг подій революції
квітень - листопад 1848 р.р. і утворення Головної Руської Ради.
Учитель
ставить проблемне запитання: «Відомий український історик М. Грушевський
оцінюючи діяльність Головної Руської Ради називав її першим національним
урядом. Чи згідні ви з цією думкою?»
Учні
займають свою позицію в класній кімнаті, обґрунтовуючи її з вчителем. Якщо в
класній кімнаті немає можливості рухатися, учні демонструють свою позицію,
використовуючи кольорові картинки.
Метод «АКВАРІУМ»
Клас
поділено на три групи. Кожна з груп отримує завдання та необхідну інформацію. Одна з груп сідає в центр класу та обговорює питання запропоноване вчителем
уголос. Інші групи спостерігають мовчки.
Зачитується
завдання, обговорюється, приймається рішення. Кожна група по черзі обговорює
своє завдання. В кінці діяльності кожна група, все сказане нею обговорюється
класом.
Наприклад (історія України 8 клас)
Запитання.
Утворення козацької республіки -
Запорізької Січі. Козацькі клейноди.
Завдання
групам.
ГРУПА
1. Як утворилася козацька республіка
- Запорізька Січ? Пригадайте, що таке республіка, її ознаки.
ГРУПА 2. Ознайомтеся
з поняттями «Кіш», «Гетьман», «Козацька старшина». Схематично охарактеризуйте
політичний устрій Війська Запорізького.
ГРУПА 3. Дайте
характеристику козацьких клейнодів. Поясніть значення відзнак та атрибутів
влади української козацької старшини ХVІ-ХVІІІ
століття: корогва, литаври, булава, бунчук, пірнач, військова печатка, каламар.
Немає коментарів:
Дописати коментар